Är det inte
väldigt konstigt att man skiljer mellan pedagogisk och vetenskaplig verksamhet
inom akademin? Som om inte pedagogiken skulle vara vetenskaplig, kanske?
Det här kan
man förstås avfärda som en olycklig, och inte så genomtänkt formulering. Men
den tar sig ibland konkreta uttryck i den akademiska vardagen. För det händer
att vi som arbetar med pedagogisk utveckling möts av löst tyckande om hur
lärande och undervisning ska gå till. Och det tyckandet kan mycket väl komma
från dem som aldrig skulle drömma om att göra lika fluffiga påståenden
inom sitt forskningsämne. Deras argument liksom bara plockas ur tomma intet,
eller ur deras egen begränsade erfarenhet. Ingen förankring i pedagogisk eller
didaktisk teori. Nada. Bara ett fuktat finger i luften.
Det kan vara
rätt svårt att bemöta den typen av argument på ett konstruktivt sätt.
Situationen blir ungefär lika absurd som när man diskuterar evolution med en
kreationist. Vetenskapligt grundade slutsatser viftas bort till förmån för ...
ja, vadå? Något som grundar sig i en känsla, och inte i systematiska studier
med vetenskaplig metod. För det är metoden som är skillnaden mellan tro och
vetenskap. Gudar och hypoteser må båda ha en befogad plats, men de kan varken
bevisa eller förkasta varandra.
Det är
därför det blir så löjeväckande när pedagogik framställs som om den var en
religion. Något man väljer att tro på eller inte, oavsett vad teorin och den
beprövade erfarenheten säger. Det som stämmer med ens egen feeling tar man till
sig. Allt annat blir till rännilar på den feta fjäderdräkten hos en gås, en
högljutt kacklande. Det är då vän av ordning nästan tappar tålamodet, men
behärskar sig och inte skriker att pedagogik VISST är vetenskap. Det är då hon
längtar alldeles förfärligt till Mårtens afton.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar