För en månad
sedan startade den första omgången av vår MOOC, den öppna nätbaserade kursen
Akademiskt skrivande, som har lockat mer än två hundra deltagare. Jättekul att
intresset är så stort! Nu har en ny kursomgång börjat och det går bra att hoppa
på tåget fram till den 22 oktober - helt gratis och öppet för alla! (Anmälan här)
Även om
kursen heter just Akademiskt skrivande, finns det mycket av innehållet som är
generellt för alla typer av skrivande. Bland det vi tar upp finns själva
skrivprocessen, hur man kan tänka när man bygger upp en text och några vanliga
språkregler som vi har sett att många kan behöva friska upp. En annan sak som
vi poängterar är hur viktigt det är att inte fastna i bara en genre. Hur
akademisk man än känner sig kan man vinna mycket på att skriva andra sorters
texter också. Ett av våra tips är därför att skriva om sitt ämne för lekmän. På
det sättet kan man få syn på nya infallsvinklar på ämnet, samtidigt som man
utvecklar själva skrivhantverket.
Nyttan med
att skriva varierat är något som jag själv ständigt påminns om. Det kanske
verkar avlägset att jämföra en vetenskaplig artikel med en novell, eller en
populärvetenskaplig text med en barnbok. Men jag lovar, texter är mer lika än
man kan tro! Dessutom kan man lära sig också av skillnaderna. För texten är inte bara språkdräkt och yta, den är också en
arbetsprocess. Och min egen erfarenhet är att ju fler genrer jag provar på,
desto bättre förstår jag var och en av dem. Det blir lättare att göra medvetna
val, inte bara om formuleringar, utan också vem som är min läsare, vad texten
ska innehålla, hur den ska börja och sluta och hur de olika delarna ska kopplas
ihop.
När det
gäller innehållet i en vetenskaplig artikel är det många detaljer som måste
finnas med, om metoder och annat som är viktigt för forskare i
ämnet. Men i en populärvetenskaplig artikel måste en del av detta gallras bort
om inte läsaren ska duka under. Mer intressant för en lekman är vad folk i
allmänhet kan ha för glädje av forskningen. Och vänder jag mig till en särskild
grupp läsare, då kan jag välja att resonera mer om hur just de kan använda den
nya kunskapen. Till exempel vill lärare ofta få konkreta förslag på hur
forskning om skrivande kan komma till nytta i deras egen undervisning. Skillnaden
mellan vetenskapliga och populärvetenskapliga texters är att de lyfter
fram olika aspekter av samma sak. Likheten är att båda utgår från forskning och
fakta – i motsats till en skönlitterär text. I exempelvis en novell, som ju
inte ens behöver vara sann, är dessutom intriger, tankar och känslor en viktig
del av innehållet.
Men det
finns också likheter mellan fakta och fiktion. Vi kan till exempel jämföra den populärvetenskapliga
artikelns ingress med baksidestexten på en barnbok. Båda måste skrivas så att läsaren
efter bara ett par sekunder är fast och vill fortsätta. Det mest spännande
måste sägas direkt – till skillnad från i en vetenskaplig artikel, där läsaren
får ge sig till tåls. Där är det i stället viktigt
att ge läsaren en gedigen bakgrund, att visa ödmjukhet inför andras forskning
och att samtidigt visa sig tillräckligt påläst för att bli trovärdig som
författare. Jag måste snitsla en logisk bana av argument, så att läsaren
verkligen förstår varför min undersökning är viktig, varför resultaten ska
tolkas på det sätt som jag gör och varför slutsatserna är så intressanta. Det
får inte finnas några tankesprång eller luckor i resonemanget. Därmed blir den vetenskapliga texten trygg, men i gengäld ganska ospännande. I den skönlitterära texten kan
det vara precis tvärtom. Saker antyds och får ibland läsas mellan raderna;
läsaren får en vink men ingen fullständig redogörelse. Här är det gestaltningen
som övertygar. En skönlitterär text som enbart beskriver får inte liv.
Att pendla
mellan genrer kan vara både lärorikt och lustfyllt. För det finns hela tiden nya
upptäckter att göra. Ständigt väntar nya insikter runt hörnet. Som skribent kan
man alltid utvecklas ännu lite till.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar