För många
naturvetare är skrivandet ett nödvändigt ont, något man gör allra sist när en
undersökning är klar. Man skriver ihop. Ett alternativ är att se det som att
man skriver fram sina resultat och slutsatser. På det sättet blir skrivandet en
tankeprocess där argument och motargument växer fram – lite som att skribenten
förhandlar med sig själv.
Utbildningsforskarna
Carl Bereiter och Marlene Scardamalia har beskrivit den här processen med en
modell där två ”rum” möts, ett ämnesrum och ett språkrum. När vi skriver om ett
ämne sätter vi ord på begrepp, fenomen och samband. Vi använder språket för att
klargöra vad saker och ting inom ämnet betyder och hur de förhåller sig till
varandra. Samtidigt använder vi språket för att reflektera över det vi kommer
fram till, vilket i sin tur skapar mening och öppnar för nya sätt att se på
ämnet. Det är genom den här processen, där ämneskunskap och språkliga uttryck
frotteras med varandra i våra tankar, som en djupare förståelse kan växa fram –
en förståelse som inte bara omfattar ämnet, utan också språket och vetenskapen.
Utbytet mellan det ämnesmässiga och det språkliga rummet hjälper oss alltså att
förstå ämnets delar och helhet, olika sätt att förklara och övertyga, och inte
minst, vad vetenskapen som sådan innebär. Och det, skulle jag påstå, är
tillräckligt goda argument för att skriva.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar