Det finns en rad skäl till att
forskare bör skriva (och tala) om sin forskning på flera olika sätt och i olika
sammanhang. De flesta är ganska självklara. Att forskning sprids även utanför
universitet och högskolor är en fråga om demokrati. Det kan också leda till nya
samarbeten med industrin, eller med forskare inom andra ämnen. Ytterligare ett
sätt att sprida forskning på är att undervisa studenter – en av akademins
främsta uppgifter. Och ett annat motiv är att man själv kan upptäcka nya
infallsvinklar på sin forskning när man förklarar den för andra.
Allt detta talar för att forskare bör
skriva om sin forskning för fler. Men hur många är det egentligen som aktivt
sprider sin forskning utanför den egna kretsen?
Vad svaret än blir vågar jag nog
påstå att de forskarna är alltför få. Och det finns bara ett enda skäl till att
det är så. Det beror inte på att det är svårare att skriva populärvetenskapligt
än vetenskapligt. Forskare är inga dumskallar – kan man lära sig skriva på det
ena sättet kan man lära sig det andra. Det enda som behövs är träning. Det är
inte heller så att populärvetenskapligt skrivande tar längre tid än det
vetenskapliga. Alla vet vi hur oändligt lång tid det kan ta att få en
vetenskaplig artikel publicerad innan alla granskare har sagt sitt. Nej, den
enda anledningen till att de flesta prioriterar det vetenskapliga skrivandet är
att det är det som är mest meriterande.
De negativa effekterna av sådan
ensidig publicering uppmärksammades i veckan av Vetenskapsrådets nättidning
Curie i artikeln Ett hav av olästa forskartexter (där jag är en av de forskare
som blir intervjuad). Artikelns poäng är att forskare lägger sanslöst mycket
arbete på att skriva sådant som läses av ytterst få. Ibland så få att de knappt
finns. Och allt detta för att vi envist håller fast vid ett meriteringssystem
som varken gagnar forskare eller samhälle.
Om vi vill värna demokratin, öka
utbildningskvaliteten och skapa samverkan med resten av samhället, ja då borde
väl ändå det smartaste sättet vara att uppvärdera det populärvetenskapliga och
pedagogiska skrivandet. Låt oss hoppas att en sådan förändring är på gång
snart. Mycket snart.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar