Om någon hade frågat mig i högstadiet
vad jag ville bli när jag blev stor hade jag säkert inte svarat pedagogisk utvecklare. Inte
heller forskare i genetik, eller i utbildningsvetenskap. Då hade jag ingen
aning om att man kunde bli något sådant. I stället hade jag nog svarat
veterinär, journalist, språklärare, idrottslärare, fysiklärare eller
mattelärare (mycket slutade på lärare). Det var sådana yrken som jag och mina
kompisar kände till.
På den tiden trodde jag också att man
måste välja. Antingen naturvetenskap eller humaniora. Inte både och. Ändå
visade det sig att allt det roligaste – natur, skrivande och undervisning –
skulle gå att kombinera. Men det var inte förrän långt senare. Så under stor
vånda tvingades jag välja det ena. Eller det andra.
På gymnasiet började jag på
humanistisk linje, men bytte snart till naturvetenskaplig. Så rullade det på
ett bra tag, med biologistudier, forskarutbildning och lärarutbildning, och
undervisning och forskning på universitetet. Men intresset för skrivande fanns
hela tiden där, och fick mig så småningom att söka samarbete med språkvetare.
Jag ville förstå vad det är som gör bra texter bra, och hur studenter kan bli
bättre på att skriva. Och snart såg jag också hur skrivandet kan vara ett sätt
att tänka. Kombinationen naturvetenskap, språk och lärande hade blivit min
nisch.
När det så var dags att få mina
vetenskapliga meriter prövade fanns det återigen två valmöjligheter. Jag kunde
ansöka om docentkompetens antingen i naturvetenskapens didaktik, som är ett naturvetenskapligt
ämne, eller utbildningsvetenskap, som hör till de humanistiska. Jag bestämde
mig för det senare, men undrade i mitt stilla sinne hur min ansökan skulle tas
emot. Man kan ju aldrig vara säker på något här i världen, särskilt inte i den
akademiska. Med min naturvetenskapliga bakgrund kanske jag skulle ses som en
udda fågel.
Men i stället fick jag ett varmt
mottagande, och välkomnades i veckan som docent vid Humanistiska fakulteten. Det gläder
mig förstås mycket, inte bara att ha antagits som docent, utan också att det
faktiskt är fullt möjligt att kombinera humaniora och naturvetenskap. Det hade
jag aldrig kunnat drömma om i högstadiet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar