Frågan om hur studenter kan bli
bättre på att skriva är ständigt aktuell. Den lyfts allt som oftast och
överallt. Några svar på frågan syns mera sällan. Men efter vår storsatsning på
kommunikation i de naturvetenskapliga utbildningarna vill vi tro att vi är
svaret på spåren. Mer än sjuttio lärares erfarenheter har nu analyserats, och
resultatet är upplyftande: med träning kan studenterna blir bättre både på
skrivande och muntlig presentation. Dessutom hjälper kommunikationsövningarna
dem att förstå sitt ämne bättre. Så vilken är den magiska formeln som får det
att hända?
Som i all akademisk verksamhet är
nyckelordet systematik, vare sig det handlar om forskning eller undervisning.
De lärare som medverkat i KomNU-projektet har därför på ett systematiskt sätt,
grundat i pedagogisk och didaktisk teori, planerat, genomfört och utvärderat
studenternas kommunikationsträning. Av det samlade resultatet kan vi se att det
finns några faktorer som är särskilt avgörande för om träningen ska bli
framgångsrik.
Först och främst behöver studenterna
motivation inför uppgiften; de måste förstå vad de har att vinna på att lära
sig kommunicera väl. De behöver också få reda på vad som förväntas av dem –
vilket mål som ska nås, hur färdigheter bedöms och vilka kriterier som gäller.
Dessutom tränas färdigheterna både bättre och mer effektivt när studenter lär
av varandra, genom kamratrespons och med medstudenter som goda exempel. En
annan viktig förutsättning är att kommunikationen övas i ett ämnessammanhang;
då kan färdighet och förståelse utvecklas hand i hand. Det är också avgörande
att kommunikationsträningens status höjs – för att studenterna ska ta den på
allvar måste också lärarna göra det. Och slutligen behöver utbildningens lärare
och pedagogiska ledare ha gemensamma mål och metoder i sin undervisning.
På dagens seminarium berättar vi mer
om vad vi kommit fram till, och lärare från olika ämnen delar med sig av sina
erfarenheter. Och vill du läsa hela KomNU-rapporten och inspireras av de många
olika exemplen, då hittar du den här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar