Skrivande är hett just nu. Allt fler
får upp ögonen för varför det är så viktigt för studenter att skriva. Och ska
man vara ärlig, för det ska man ju, är det delvis UKÄ:s (Universitetskanslersämbetets)
förtjänst. Säga vad man vill om det nya utvärderingssystemet – där
examensarbetet har fått alltför stora proportioner när utbildningskvaliteten
bedöms – men nog har det lett till att kvaliteten på studenters texter har
hamnat i fokus. Ingen utbildare vill ju förlora examensrätten för att
studenterna skriver för dåligt! Därmed har också diskussionen om hur skrivande
bör tränas tagit fart. Det i sin tur har lett till att allt fler upptäcker hur
skrivfärdighet och ämnesförståelse kan utvecklas tillsammans, och att detta är
något som kan utnyttjas i än högre grad inom de flesta utbildningar.
På vår grannfakultet, Lunds tekniska
högskola, riktas allt ljus på skrivande i det senaste numret av det pedagogiska
nyhetsbladet Lärande i LTH. Flera artiklar belyser där varför skrivträning i
utbildningen är viktig, vilka möjligheter och svårigheter det innebär för den
enskilde läraren, och vem som tar ansvar för studenternas progression.
Angelägna frågor som behöver diskuteras. Och ju fler som deltar i diskussionen,
desto mer självklart blir det att skrivandet inte är en fristående färdighet,
utan en integrerad del av utbildningen. Oavsett vilken utbildning och vilket ämne det handlar om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar