I de tidigare inläggen har vi sett
exempel på några enkla övningar som tränar förmågan att kommunicera
(hisspresentation, populärvetenskaplig inledning och referat). Dessa kan man
sedan bygga vidare på, med lite mer avancerade övningar, så att den skriftliga
och muntliga förmågan successivt ökar. Men innan vi tittar på fler exempel ska
vi stanna upp en stund och se hur man kan gå tillväga, mer generellt, när man
skriver en text. Det finns nämligen ett universalverktyg för skribenter, och
det fungerar lika bra för blogginlägg och kärleksromaner som för
bruksanvisningar och vetenskapliga artiklar. Låt mig presentera ...
(trumvirvel) ... partesmodellen!
När vi skapar en text med hjälp av
partesmodellen gör vi det i fyra steg, som följer efter varandra i tur och
ordning:
För det första måste vi göra klart
för oss själva vem som ska läsa texten och varför. Riktar den sig till
specialister, den breda allmänheten eller kanske en viss ålderskategori eller
grupp med något gemensamt intresse? Ska den skrivas för läsare som söker fakta,
bildning, spänning eller förströelse? Ska den läsas vid skrivbordet eller i
soffhörnan? Inte förrän dessa frågor har fått svar kan vi gå vidare.
Det andra steget går ut på att välja
vilket innehåll texten ska ha. Det valet görs med läsaren i åtanke. En text om
genetik bör rimligtvis få olika innehåll om den riktar sig till hunduppfödare,
skolelever eller forskare i ämnet. Många av de detaljer som intresserar
forskaren är förmodligen både obegripliga och tröttsamma för en genomsnittlig kennelägare.
Här behöver vi i stället ge praktiska exempel som knyter an till en vardag
med valpar, stamtavlor och DNA-test. När vi så har valt vad texten ska
innehålla är vi redo för nästa steg.
I partesmodellens tredje steg bestäms
dispositionen – hur texten ska börja, hur den ska sluta och i vilken ordning de
olika delarna ska komma däremellan. Till exempel följer vetenskapliga artiklar
ofta den så kallade IMRAD-dispositionen, medan en sådan struktur är mindre
lyckad om artikeln är populärvetenskaplig. Då krävs i stället en lockande
inledning som griper tag i läsaren och visar varför ämnet är relevant för
individen och samhället. När textens disposition är klar har vi nått fram till det
fjärde steget.
Det sista som återstår är att anpassa
språket på detaljnivå. För detaljerna är bara en av de delar som gör språket. Med
partesmodellen blir detaljerna en logisk konsekvens av de mer övergripande val
som vi gör i vår text. Därmed minskar också risken att vi kör fast i
formuleringar redan i början. Och, som vi snart ska se, är partesmodellen inte
bara användbar för skribenter (och talare). Den är också ett utmärkt redskap
när vi ger respons. Mer om detta inom kort.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar