Vad är det som går och går och varar
hela kvällen? Alla lärare har svaret på gåtan: tiden det tar att ge feedback på
studenters texter. Samtidigt är ju responsen en av de viktigaste faktorerna för
att skribenter ska utvecklas. En ekvation som helt enkelt inte går ihop. I alla
fall inte om det är läraren själv som ska stå för responsen. Så för att
studenterna ska få respons, utan att läraren arbetar ihjäl sig, behövs det en
smartare lösning. En sådan lösning är så kallade responsgrupper där studenterna
själva får ge varandra respons.
Jaha, ska nu studenterna göra
lärarnas jobb också? tänker kanske någon. På sätt och vis, eftersom det sparar
lärartid. Men det som främst motiverar metoden är att den har en tydlig
pedagogisk poäng. Och det är också därför den förordas av forskare inom
skrivutveckling. Förutom att responsgrupper frigör tid för läraren innebär de
att studenter lär sig mer om skrivande, både genom att ge och få respons.
Inom varje responsgrupp, som till
exempel består av fyra studenter, ger alla feedback på varandras texter. Det
betyder att varje student får kommentarer från flera olika personer och inte
bara från läraren. Varje student får också ge respons på flera andras texter.
Det innebär att var och en behöver analysera och sätta ord på vad som är bra
och vad som behöver förbättras i texterna, vilket ökar medvetenheten om vad som
utmärker en välskriven text. De goda exemplen kan sedan läggas på minnet och
användas som inspiration för det egna skrivandet i framtiden.
Men klarar verkligen studenterna att
ge varandra kvalificerad respons? För detta krävs förstås ett par saker. Först
och främst: kriterier. Studenterna måste veta vad det är som ska bedömas för
att kunna ge vettiga kommentarer. De behöver också en analysmetod. Här fungerar
partesmodellen alldeles utmärkt. Med hjälp av den kan responsen struktureras i
olika steg så att textens alla nivåer kommenteras. Och slutligen behövs en del
administration från lärarens håll, som lokalbokning, gruppindelning och
schemaläggning. Men den insatsen är ju en västanfläkt jämfört med
arbetsbesparingen i övrigt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar