Utgå från en
vetenskaplig artikel eller ett kapitel i en lärobok, där texten nu ska arbetas
om så att den i stället passar i ett populärvetenskapligt magasin. Uppgiften är inte att
skriva en hel artikel, utan bara rubrik och ingress. En sådan inledning ska
alltså rikta sig till den breda allmänheten som läser för nöjes skull och för
att lära sig mer om ämnet. Det betyder att läsaren först och främst måste
övertygas om att ämnet är intressant och artikeln värd att läsa vidare efter
inledningen.
Precis som i
hisspresentationen och tweeten behöver skribenten därför skifta perspektiv,
till läsarens, och tänka sig in i vad denne redan känner till om ämnet och vilken
ny kunskap som kan vara intressant. För att locka till läsning krävs det då att
rubrik och ingress utgår från något som engagerar och berör, och som kan
kopplas till läsarens vardag. Om skribenten inte lyckas med detta lämnar
läsaren antagligen artikeln därhän och bläddrar vidare till nästa. Den
populärvetenskapliga inledningen blir på så sätt en övning i att lyfta fram varför
ämnet är intressant i ett större sammanhang. Den kan samtidigt vara ett sätt
för skribenten själv att upptäcka nya aspekter av sitt ämne.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar