Det är inte
varje dag en evolutionsgenetiker blir inbjuden till religionsvetenskaplig
konferens. Men plötsligt hände det. Temat var didaktik och i centrum stod
lärarutbildning i religionskunskap. Min roll var att komma med inspel från en
annorlunda ämnesdidaktisk horisont. Och nog måste väl naturvetenskap ha varit
det mest annorlunda arrangörerna kunde tänka sig.
Även om
religionsvetenskap och naturvetenskap skiljer sig på många sätt, upptäckte vi
att ämnenas didaktik har mycket gemensamt. Inom båda brottas man med elevernas
ointresse. Eller rättare sagt: intresse finns, både av existentiella frågor och
sådant som rör naturvetenskap. Problemet är bara att det intressanta ofta drunknar i
detaljer som inte har mycket med elevernas verklighet att göra. Den didaktiska
utmaningen är alltså, i båda fallen, att hitta en koppling mellan kursplanernas
mål och det som intresserar eleverna.
På samma
sätt finns det inom båda ämnena ett glapp mellan lärarutbildning och skola. De
ämneskunskaper som lärarstudenter får i sin egen utbildning ligger på en helt
annan nivå än den som de själva ska undervisa på. Ämnet måste översättas från
vetenskapligt ämne till skolämne. Och där, har det visat sig, är den nyblivna
läraren många gånger hänvisad till sig själv. Ämnesdidaktiken har inte mycket
plats inom lärarutbildningen, och det gäller både för religionskunskap och naturvetenskapliga ämnen.
Inom
religionsundervisningen, fick jag lära mig, är ett problem att den har fokus på
faktakunskaper, till exempel de symboler, handlingar och sedvänjor som är typiska för enskilda
religioner. Däremot lyfts ämnet sällan från detaljer till en mer övergripande
nivå. En tanke som framfördes på konferensen var att låta religiositet som
generell företeelse få större utrymme. Och att det skulle göra det
lättare att knyta an till elevernas egna funderingar, vilket
troligen skulle öka deras intresse och motivation. En högst rimlig tanke, tycks
det som.
Om man inte
nöjer sig med detta kan man gå ännu ett steg längre. Och fundera över hur
religionskunskap och naturvetenskap skulle kunna mötas. För vad sägs om att
låta elever jämföra religionens och vetenskapens skilda syften och metoder.
Diskutera varför gudar inte låter sig bevisas med vetenskaplig metod, och
varför religiösa argument inte biter på vetenskapen. Och resonera om att
religion och vetenskap kan existera parallellt, men att de måste hållas isär.
Kanske skulle elever med en religiös övertygelse då lättare kunna ta till sig
evolutionsteorin, utan att hamna i konflikt med sin tro. Kanske skulle
icke-troende också bättre kunna förstå de troende, och inte avfärda dem som
mindre vetande. Slaget skulle inte längre behöva stå mellan tro och vetenskap.
I stället skulle målet bli gemensamt: en ömsesidig förståelse, och kanske till
och med en lite bättre värld. Möjligheten är lockande, liksom den didaktiska
utmaningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar