När
man arbetar tvärvetenskapligt får man tåla mycket. Förutom att producera
publikationer ska man publicera så att det faller alla på läppen. En inte
alldeles enkel uppgift när varje akademisk disciplin vilar tungt på sina
traditioner. När traditionerna inte sällan kolliderar då de möts. Och när
traditioner ibland förväxlas med kvalitet.
Detta var budskapet i ett av föredragen på den nationella högskolepedagogiska
konferensen NU2012 härom veckan. De båda talarna, Eva Brodin och Helen Avery,
hade i en studie kunnat se vad många doktorander upplever som svårt i
tvärvetenskaplig forskning: att det saknas en gemensam grund och ett gemensamt
språk, att formerna för publicering är oklara och att seniora forskares
värderingar sällan uttalas klart. Resultatet är nedslående, men inte
förvånande.
Varje ämne har sina normer för publicering. Valen och möjligheterna är många:
Monografi eller artikel? Svenska eller engelska? En given disposition, som
IMRAD, eller ej? Aktiv eller passiv form? Referenser med eller utan sidnummer?
Gamla referenser (fint inom humaniora) eller nya (ett måste inom
naturvetenskap)? Dessutom skiljer sig språket som sådant mellan ämnena – inte
bara facktermerna utan också stilideal och retorik. Och retoriken i sin tur
avslöjar att det finns olika syften med publicerandet: att sprida ny kunskap,
eller att positionera sig inom sin disciplin.
Det vetenskapliga skrivandet är alltså kantat av mer eller mindre klart
uttalade regler, som varje doktorand har att lära sig under resans gång. Allt
under de etablerade forskarnas stränga kontroll. Och inte nog med det. Den som
ger sig in i ett annat ämne möter helt andra regler. Lite som att det plötsligt
blir vänstertrafik. Plus att alla ska stanna för grönt. Och mellan ämnena är
det ingenmansland. Då blir det böter vare sig man kör mot rött eller grönt.
Fast ingen riktigt förstår varför.
Ingen
förstår nog heller poängen med att bygga murar som hindrar samarbete över ämnesgränserna. Om det nu inte är så simpelt som att revir ska bevakas. För de normer som gäller
är inte av Gud givna; inte heller styrs de av naturlagar. De är resultatet av
traditioner som under lång tid har vuxit sig starka och som vi sällan
ifrågasätter. Men som Brodin och Avery så klokt påpekar måste vi först bli
varse vilka normer som finns – om vi ska kunna enas om vilka som ger mening och
vilka som bara är fernissa. Vi måste helt enkelt börja diskutera vad som är
kvalitet i tvärvetenskaplig forskning. För frågan är ju inte om vi ska bedriva
tvärvetenskaplig forskning, utan hur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar