Varför
blir man förvånad när en professor heter Toni, och varför heter alla mattanter
Maj-Britt och Inga-Lill? Denna modiga och ganska oväntade fråga inledde
paneldiskussionen på en av de gymnasieskolor vi besökte med det Fråga
Lund-inspirerade skolprojektet Athena för ett antal år sedan. I panelen satt
bland annat filosofen Toni Rönnow-Rasmussen, och det var alltså hans förnamn
som gav upphov till funderingar. Språkvetaren Jan Einarsson tog sig an frågan
och resonerade om hur våra föräldrars förebilder och ideal har påverkat dem i
deras val, och hur våra namn därför speglar vår sociala bakgrund. När ett namn
som är ovanligt i ett visst socialt sammanhang plötsligt dyker upp hajar vi
till. Som när en professor exempelvis heter Toni. Eller Maj-Britt, för den
delen. Det stämmer liksom inte riktigt med våra förväntningar. För en professor
ska ju heta Per eller Carl, eller möjligen Eva.
För att inte tala om hur en forskare ska se ut. Han (för det är förstås en han)
ska vara i övre medelåldern eller äldre, ha grått hår som inte varit i närheten
av en frisör på länge, eventuellt skägg, glasögon modell flaskbottnar, vit
labbrock, introvert och gärna en aning galen uppsyn, och som lämplig accessoar
några bubblande och rykande provrör och kolvar i bakgrunden. Det är den bild av
Forskaren som filmindustrin och skönlitteraturen omhuldar, men som inte har
mycket med verkligheten att göra. I stället bekräftar den de vanföreställningar
som finns om hur en forskare ska vara. Vilket jag som nydisputerad fick erfara
när det begav sig. “Är du verkligen doktor? Du ser inte ut som en doktor!” Nä.
För jag var ju kvinna, tjugoåtta år, med hennafärgat hår och dessutom gravid.
Som om det hade med saken att göra.
Kan det möjligen vara så att de fördomar som finns om forskare påverkar
ungdomars yrkesval? Kan det vara så att sjuttonåriga tjejer varken kan eller
vill identifiera sig med en galen gubbtönt? Skulle det kunna hjälpa om
skolelever får träffa riktiga forskare och se en glimt av vår verklighet? Absolut,
vill jag mena. Och det var också det som var Athena-projektets kanske
viktigaste tanke. När vi mötte gymnasieeleverna fick vi inte bara möjlighet att
diskutera deras frågor. Vi kunde också visa att forskare är som folk är mest,
alltså ganska olika. Och då blev det genast lättare för eleverna att hitta motivation i en
personlig förebild, någon att känna samhörighet med. Någon som förutom forskningen
till exempel har en hobby, småbarn, husdjur eller sambo. Eller heter Toni.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar