Det kan vara
en stor utmaning att förklara komplicerade naturvetenskapliga fenomen för en
lekman. Ett sätt kan vara att använda metaforer. Metaforen hjälper oss att
jämföra det okända och abstrakta med något mer välkänt och konkret. Till
exempel brukar man jämföra elektrisk ström med vattenflödet i en trädgårdsslang,
och immunsystemets olika celler jämförs ofta med soldaters olika roller inom
försvaret (för övrigt är cellen också en metafor som från början betyder ”litet
rum”).
Men alla
metaforer är inte lika effektiva. Det krävs eftertanke när vi väljer metafor,
så att den inte ger felaktiga associationer och förvirrar i stället för förklarar.
Just valet av metaforer är något som retorikstudenten Alexandra Fredriksson har
undersökt i sitt kandidatarbete, en undersökning som jag har haft nöjet att
handleda. Hon har analyserat populärvetenskapliga texter skrivna av studenter i
molekylärbiologi för att se hur deras metaforer kan se ut.
Arbetet
visar att det är relativt få av studenterna som använder metaforer i sina
texter. Hon konstaterar också att de metaforer som finns kan delas in i olika
kategorier. Lite förenklat kan man säga att det dels handlar om redan välkända
metaforer som studenterna använder – till exempel cellvägg och immunförsvar –
dels nya metaforer som studenterna själva har skapat. De nya, kreativa
metaforerna är särskilt effektiva; de kan hjälpa läsaren att se fenomen och
begrepp som bilder och mönster. Och ännu bättre är det om metaforerna i ett
resonemang har ett gemensamt tema. Om vi fortsätter på temat immunförsvar kan
till exempel metaforerna allians, plundrare och kemisk krigföring ingå i ett
sådant resonemang.
Samtidigt som
de valda metaforerna kan vara bra, bättre, bäst på att förklara för läsaren, kan
de på motsvarande sätt säga något om skribentens egen förståelse. Det verkar rimligt
att tro att det krävs en djupare förståelse hos den som lyckas bygga ett helt
resonemang med väl valda metaforer än hos den som bara återanvänder enstaka
metaforer skapade av andra.
Alexandra
Fredrikssons kandidatarbete har nu blivit en artikel som nyligen publicerades i
tidskriften Nordic Studies in Science Education (NorDiNa) – den finns fritt
tillgänglig här!
I nästa
blogginlägg ska det handla om hur undersökningens resultat kan komma till
praktisk användning i undervisningen. Då ska vi se hur elever kan förstå
naturvetenskapliga fenomen bättre genom att själva skapa metaforer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar