Metaforer är
en bra hjälp när man ska förklara komplicerade företeelser. Det vet varenda lärare. Men det är inte bara när vi själva ska förklara som metaforer kan
komma till nytta. De kan också utnyttjas på andra sätt i undervisningen.
Om elever
får förklara fenomen och begrepp genom att använda metaforer kan vi som lärare också få en uppfattning om deras förståelse. Extra tydligt blir det när eleven konstruerar metaforer själv.
Det är ju svårt att hitta en träffsäker metafor om man själv inte riktigt har
begripit. Elevens val av metafor ger på så sätt en diagnos av förståelsen.
Dessutom kan
själva konstruerandet av metaforer bidra till en bättre förståelse. När eleven
med språkets hjälp skapar en konkret bild av det abstrakta, kopplas det ämnesmässiga ihop med det vardagliga. Då måste eleven aktivt välja, och välja
bort, olika tänkbara alternativ som passar mer eller mindre bra som bild av det
som ska förklaras. Och den processen – när eleven provar sig fram, tänker efter
och värderar de olika varianterna – kan vara en väg till en djupare förståelse
av ämnet.
Att arbeta
med språket i skolans alla ämnen kan alltså bidra, inte bara till bättre läs-
och skrivfärdigheter, utan också till en ökad ämnesförståelse. Inom ramen för
Skolverkets satsning Läslyftet finns två fortbildningsmoduler som särskilt riktar sig till NO-lärare. Genom att läsa, reflektera och utbyta erfarenheter med kolleger kan
de här tillsammans utveckla sin undervisning.
Mitt bidrag
till Läslyftet har rubriken Skriva och förklara – en väg till ökad förståelse. Liksom modulernas övriga delar innehåller det både teoretiska och praktiska moment om hur elever
kan träna på att förklara, bland annat med hjälp av metaforer. Tillsammans innehåller de två modulerna en rad artiklar och övningar som kan inspirera till
ett språkutvecklande arbetssätt som också främjar det naturvetenskapliga lärandet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar