Alla LTH-lärare
som har medverkat summerar och utvärderar hur muntliga och skriftliga övningar
har vävts in i ämneskurserna. I flera fall poängterar de att övningarna inte
bara har förbättrat teknologernas förmåga att kommunicera, utan också har gett
dem en ökad förståelse av ämnet. Andra positiva bieffekter är ett ökat
engagemang och ansvar bland studenterna. Fler håller deadline och texterna blir
bättre, och det i sin tur sparar lärarresurser när läraren slipper ägna sig åt
att påminna och att rätta undermåliga texter. En intressant iakttagelse är
också att kvinnor visar särskilt stort intresse för kommunikationsövningarna.
Kanske kan ett ökat inslag av kommunikation rentav göra tekniska utbildningar
mer attraktiva för kvinnor?
Alla erfarenheter
från projektet finns samlade i rapporten Så utvecklas teknologers kommunikativakompetens – LTH-lärares erfarenheter av kommunikationsundervisning. Vi hoppas
att den ska vara till inspiration för fler!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar