Oj, vilken slutspurt! Precis före jul
gick KomNU-kursen i mål. Som jag tidigare har berättat ingår kursen i storsatsningen
”Kommunikation i naturvetenskaplig utbildning”, där vi vill få våra
naturvetarstudenter i Lund att bli riktigt bra på att skriva och tala om sitt
ämne – inte bara för likasinnade, utan också för en bredare allmänhet. Strategin
har varit att ge ämneslärarna inspiration och verktyg så att de själva kan
undervisa sina studenter i skrivande och muntlig presentation. Under kursens
gång har lärarna fått utveckla kommunikationsövningar, som de också har
genomfört och utvärderat. Hela tiden har lärarlaget diskuterat och gett varandra
respons, både innan och efter övningarna har genomförts. På så sätt har de
kunnat utbyta idéer och erfarenheter, och också få en klar bild över hur
studenterna tränar kommunikation genom hela utbildningen.
Eftersom KomNU-kursen har sträckt sig
över lång tid, mer än ett år, befarade vi att många deltagare skulle tröttna
och hoppa av efter hand. Men den farhågan kom på skam. Av de 90 lärare som
började på kursen har mer än 70 fullföljt den. Och tillsammans har de – med
stor entusiasm – utvecklat inte mindre än 36 olika moment där
naturvetarstudenter tränar kommunikation i sitt ämne. Ett fantastiskt resultat
som vi knappt hade vågat hoppas på!
Det som nu återstår är att Sara
Santesson och jag, som tillsammans leder kursen och projektet, ska analysera
och sammanställa resultatet i en rapport. För vi vill ju sprida de goda exemplen
och erfarenheterna vidare till andra ämnen och utbildningar, så att ännu fler
lärare kan inspireras, och ännu fler studenter kan bli skickliga på att
kommunicera. Och även om rapporten inte kommer förrän framåt vårkanten har
KomNU-konceptet redan fått spridning. På Lunds Tekniska Högskola driver vi
sedan några månader tillbaka ett motsvarande projekt. Det kommer också
förfrågningar från andra lärosäten som vill stärka sina studenters skriftliga
och muntliga färdigheter. Det är hedrande. Men framför allt är det glädjande
att fler och fler utbildningar värderar kommunikationskompetens högt. När de
studenter vi examinerar kan förklara och berätta om sitt ämne både för
specialister och lekmän blir alla vinnare. För samtidigt som det då blir
lättare för specialister att samarbeta över ämnesgränserna blir forskning och
ämneskunskaper tillgängliga för fler – vilket i slutänden ju är en fråga om
demokrati. Och det är väl något vi alla vill bidra till?
Ett riktigt gott 2015 till er alla!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar