Det klagas ofta på studenters
skrivförmåga. Men vad, mer exakt, är det som brister? Och den mest intressanta frågan av
alla: Vad kan vi lärare göra för att studenternas skrivande ska bli bättre? För
att få svar på dessa frågor skulle man kunna analysera studenters texter. I
stället har jag valt att undersöka dels vilken respons lärarna menar att de har
gett på texterna, dels vilken respons studenterna upplever att de har fått. På
så sätt kan man se om lärare och studenter är överens om vad responsen säger, vilket förstås är en förutsättning om den ska kunna leda till
förbättring.
Nu visar det sig att lärares och
studenters bild av responsen inte stämmer riktigt överens. För det första anger
lärarna att de har kommenterat både det som är bra och sådant som behöver
förbättras. Studenterna, däremot, menar att de enbart har fått negativ kritik.
För det andra har lärare och studenter olika syn på vilka förbättringar som har
föreslagits. Enligt lärarna rör kommentarerna främst texternas innehåll – hur studenternas
projekt kommer in i ett större sammanhang, hur resultaten stämmer med andra
studier och hur de kan belysas från fler perspektiv. Enligt studenterna
handlar kommentarerna snarare om språkliga detaljer. En möjlig förklaring är
att det är denna typ av respons – den konkreta och detaljerade – som är
begriplig för studenterna, medan mer övergripande och komplexa kommentarer inte
verkar nå fram. Och om de inte når fram och inte heller leder till förbättring är det ju
ganska bortkastat arbete för läraren att över huvud taget ge respons.
Men om det nu är fel på studenternas
texter, då kanske det är ett symtom på ett större problem. Kanske är det så att
det i själva verket är skrivträningen det är fel på? Vi vet ju att det finns
tre faktorer som behövs för att utveckla skribenter: att träna skrivande, att se goda exempel – och lära sig förstå varför de är goda – och att
få respons på det man skriver. Och här har vi den igen, responsen. För att den
ska ge effekt måste den först och främst vara begriplig. Vilket i sin tur
kräver ett gemensamt språk för texter och skrivande hos lärare och studenter. Och det kanske är i den
änden vi ska börja, att sätta ord på vad vi gör när vi skriver, och att också
låta våra studenter göra det. För om man har orden för vad som är rätt eller
fel, bra eller dåligt, då är vägen till handling inte särskilt lång.
Om du vill läsa mer om den här
undersökningen finns den som ett kapitel, Vad, hur och varför skriver
naturvetarstudenter?, i en nyutkommen antologi om utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar