Av de
skatter jag tog med mig hem från årets Bokmässa är nog Kim M. Kimselius Att
skriva med glädje den jag känner varmast för. Inte bara för att jag fick boken
signerad, och dessutom en trevlig pratstund med författaren, utan också för att
den verkligen väcker glädjen att skriva. Kim M. Kimselius, som har ett
imponerande antal ungdomsböcker på sin publikationslista, delar generöst med
sig av sina erfarenheter och tips, och det är inte utan att man blir
inspirerad! Just det kreativa skrivandet har nog en lockelse för många och hon
visar hur författaren på ett systematiskt sätt kan kanalisera sina idéer och
sätta dem på pränt. Men det som hon kanske inte själv tänkte på när hon skrev
boken är att den inte bara handlar om skönlitterärt skrivande. Många av råden
kan lika gärna tillämpas på andra genrer, till exempel den
populärvetenskapliga, eller varför inte den vetenskapliga?
Med det sagt
känner jag att här behövs exempel. Jag kommer därför att varva några av
Kimselius råd med studentcitat från ett material som jag just håller på att
analysera. Studenterna, som alla har gjort ett examensarbete i biologi, har
fått skriva en populärvetenskaplig artikel om sitt projekt – innan de skrev sin
vetenskapliga rapport. De har också fått reflektera över hur erfarenheten från
det populärvetenskapliga skrivandet kom till användning när de skrev rapporten.
Här är ett axplock av hur de tänker.
Student 1:
Man skall försöka göra läsandet intressant, även om det är en vetenskaplig
rapport. Till exempel tycker jag att det är viktigt med en titel som väcker
lite nyfikenhet, även om det är en vetenskaplig rapport.
Kimselius:
Skrivglädje för mig är när jag berättar något jag tycker är roligt att läsa,
antingen det är en dikt, en novell eller en hel bok. Skrivglädje är när du
skriver direkt från ditt hjärta, om något du brinner för, ord du har inom dig
som bara måste komma ut.
Student 2:
Kanske ska introduktion och diskussion skrivas i lite tätare anslutning till
varandra? Eller åtminstone få lite mer uppmärksamhet och tid lagt på sig.
Kimselius:
För att vara säker på att mina böcker slutar bra brukar jag skriva slutet
först! Eller i alla fall i början av mitt skrivande av den nya boken. Om jag
har slutet klart för mig då vet jag vart berättelsen är på väg, då blir även
hela berättelsen lättare att skriva.
Student 3:
Det populärvetenskapliga skrivandet påminde mig konstant om personen som skall
läsa mitt arbete. Mitt skrivande blev mer öppet och jag blev mer mån om att
göra arbetet lättförståeligt.
Kimselius:
Skriv nu en saga som glimmar, glittrar och fängslar. Skriv den så att alla vill
läsa just din saga.
Skillnaden
mellan det skönlitterära och det vetenskapliga skrivandet kanske i själva
verket är mindre än vi tror. Även om genrernas texter skiljer sig åt, finns det
ändå mycket i själva skrivprocessen som är lika. Och även om insikten om
skillnaderna hjälper oss att bli bättre skribenter, kanske vi är än mer hjälpta
av att kunna se likheterna.
Mycket intresssant läsning. Dina ord om min bok Att skriva med glädje gjorde mig mycket, mycket glad Susanne! Tack! Det var jättekul att träffa dig på bokmässan. Vi ses nästa år igen, hoppas jag!
SvaraRaderaKram Kim :-)
Så roligt att du uppskattade inlägget, Kim! Och tack själv för trevligt möte och inspiration! Vi ses alldeles säkert :-)
SvaraRaderaKram Susanne