Nyss
hemkommen från tioårsjubileum och konferens på den nationella forskarskolan i
naturvetenskapens och teknikens didaktik (FontD) i Norrköping summerar jag mina
intryck. Särskilt upplyftande var det att höra den internationella panelens
tankar och visioner för framtiden när det gäller didaktisk forskning. Det var
raka rör och inga krusiduller:
Didaktisk
forskning bör aktivt involvera lärarna, och inte ske över deras huvuden. På så
sätt kan lärares kunskaper och erfarenheter tas tillvara, samtidigt som lärarna
får möjlighet att i än högre grad utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt
till sin undervisning – ett akademiskt lärarskap. Ökat samarbete mellan
forskare och lärare är därför en konstruktiv väg att gå.
Didaktisk
forskning får inte vara för långt ifrån praxis. För att den ska bidra till
bättre lärande och undervisning måste det finnas en verklighetsanknytning.
Forskning som är alltför teoretisk är däremot mindre meningsfull.
Resultat
från didaktisk forskning behöver publiceras där lärare läser. Om resultaten
inte når lärarna får de ingen effekt. Didaktikforskare måste skriva, synas och
höras i massmedia, och berätta för den breda allmänheten vilka faktorer som
påverkar skolan och dess resultat. Först då kan skolan förbättras, på
vetenskaplig grund.
Kloka ord
som jag välkomnar. Bara att fortsätta forska då.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar