Att skriva
är att samtala med sig själv, sägs det. Och ibland får man oväntade svar. I
synnerhet när man skriver populärvetenskapligt. Till exempel kan man få reda på
vad det egentligen är man sysslar med. Det låter kanske märkligt, men precis så
kan det vara. Fråga den student som under tjugo veckor ägnade sig åt sitt
examensarbete, utan att riktigt förstå vad det gick ut på. Men som fick en
aha-upplevelse genom att skriva populärvetenskapligt om det. Eller
fråga dem som, från att ha haft ett snävt forskarperspektiv, med ens upptäckte att deras projekt är en del av något större. Inte bara inom ämnet, utan också –
för många ganska otippat – ur ett samhällsperspektiv. Plötsligt uppenbarar sig
historiska, ekonomiska och etiska aspekter, mönster tonar fram, bitar faller på
plats och bilden blir klar. Kort sagt, helheten blir synlig. När man
skriver om sitt ämne för någon som inte är lika insatt.
Men, skulle
det då inte vara en bra idé att … Jo, just precis! Om våra studenter får skriva
lite mer populärvetenskapligt blir de
inte bara bättre på själva skrivandet och förklarandet. På köpet
ökar de sin egen förståelse av ämnet. Det är slutsatsen jag har kunnat dra i en
undersökning om biologistudenters populärvetenskapliga skrivande. Och för dig
som vill, finns mer att läsa i en rykande färsk artikel i tidskriften Högre
Utbildning:
Detta är en av anledningarna till att jag skriver på en blogg då och då.
SvaraRaderahttp://miljodoktorand.wordpress.com
Hej Georg,
SvaraRaderaDet är en intressant blogg ni har! Jag följer den gärna och har nu lagt till den i min lista.
Det skulle vara spännande att höra mer om på vilket sätt du tycker att bloggandet fördjupar din egen förståelse.
Susanne