Femhundrafemtio personer har samlats
i Umeå för att nätverka och dela erfarenheter kring pedagogisk utveckling på
NU2014-konferensen. Första huvudtalare är Johan Alvfors, vice ordförande i
Sveriges förenade studentkårer (SFS). Han poängterar hur viktigt det är att
studenters lärande sätts i centrum, och att undervisning inom högre utbildning
måste prioriteras och uppvärderas. I vissa fall behöver också kvaliteten öka.
Inte mindre än en av tre studenter anser att lärarna och pedagogiken behöver
förbättras.
En konkret förslag från SFS är att
studenter måste få lära sig reflektera över sitt eget lärande och förstå hur
den processen går till. Reflexion bör därför ske formativt under utbildningen
– medan lärandet pågår – i stället för
efteråt. På så sätt kan den bidra till studenternas eget lärande, och inte bara
bli en utvärdering av en redan genomförd utbildning. Med andra ord:
Högskoleförordningens metakognitiva examensmål måste integreras i utbildningen.
Det är glädjande att höra de insiktsfulla
förslag som kommer från våra studenter. Och extra roligt är det att kunna
berätta om den nya strategiska satsning vi just nu planerar för i Lund. Som av
en händelse handlar den just om att utveckla formerna för hur studenter kan
dokumentera och reflektera över sitt lärande under utbildningens gång – något
som ska bidra till att synliggöra deras kunskaper och färdigheter, både för
omvärlden och dem själva. Vi hoppas och tror att en sådan satsning också ska ge
lärarna ökad förståelse av studenternas lärande, vilket i sin tur är en
förutsättning för en förbättrad utbildning. Och att studenterna redan tänker i de här banorna är väl ett kvitto så gott som något på att vi är på rätt spår.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar