Vi ska nu gå vidare bland de övningar
och verktyg i Retorik för naturvetare som kan hjälpa oss, och våra studenter,
att bli lite vassare på kommunikation (hisspresentation, populärvetenskaplig inledning, referat, partesmodellen och responsgrupper). Det har blivit dags för
en argumentationsövning!
För att kunna debattera en fråga
behöver vi förstås övertygande argument. En bra förberedelse kan därför vara
att tänka ut argument av olika slag. För naturvetare är det ofta lättast att
hitta sådant som bygger på logik och förnuft. Vi glömmer ibland att argument
också kan tala till känslor. I övningen Vederläggning och bekräftelse får man
träna sig på att hitta olika typer av argument, både för och emot ett
påstående, utifrån sex givna rubriker.
Allra först skriver man en kort
bakgrund, där det framgår vilket påstående det handlar om, vem som har uttalat
det och i vilket sammanhang. Därefter gäller det att argumentera emot
(vederlägga) påståendet genom att visa på vilka sätt det är oklart, orimligt,
omöjligt, inkonsekvent, opassande och ofördelaktigt. Därefter ska man i stället
bekräfta samma påstående genom att hitta argument för att det är klart,
rimligt, möjlligt, konsekvent, passande och fördelaktigt.
De sex rubrikerna hjälper till att
locka fram olika slags argument – logiska i de fyra första fallen och
känslomässiga i de två sista – och kan därför vara ett användbart tillskott i
den språkliga verktygslådan. Och samtidigt som vi övar argumentation tränas det
kritiska tänkandet: det går att se saker och ting från mer än ett håll och det
är inte alltid det finns en enda sanning. Argumentationsövningen blir på så
sätt samtidigt en nyttig övning i analys.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar