Vid det här
laget är naturvetenskapliga fakultetens satsning på kommunikation i
utbildningen, KomNU, i full gång. Snart har alla institutioner haft den inledande workshopen på den högskolepedagogiska kurs som är stommen i
satsningen. Under kursen får lärare i de olika ämnena utveckla ett
undervisningsmoment, där studenterna får träna olika typer av kommunikation.
Momentet genomförs sedan i den verkliga undervisningen, och utvärderas och rapporteras inom ramen för kursen.
Med tanke på att ett hundratal lärare deltar kan vi förvänta oss att få se en
effekt i studenternas skriftliga och muntliga kommunikationsfärdigheter
framöver.
Kursens
utgångspunkt är att kommunikation ska tränas i ämneskurserna, under ledning av
lärarna i ämnet. På den inledande workshopen visar min kurspartner, Sara
Santesson, och jag ett smörgåsbord av verktyg och strategier för hur detta kan
gå till. Kärnan är att studenternas lärande ska hålla hög kvalitet, samtidigt
som lärarens undervisning är effektiv och tidsbesparande. Det finns inga
motsättningar i det, för den som har de rätta redskapen.
På alla
institutioner som vi hittills har besökt har mottagandet varit överväldigande.
Detta är något som lärare verkligen vill ha, något som direkt kan användas i
undervisningen och som kommer till glädje både för dem själva, deras studenter
och dem som i slutänden ska anställa studenterna. Det blir tydligt på workshopen när idéer
börjar bubbla, poppa upp och studsa runt. Vi har också fått
kvitto på att även skeptiker kan omvändas: läraren som först hävdade att det
varken fanns tid eller plats för någon kommunikationsträning, men som en timme
senare entusiastiskt berättade hur just ett sådant träningsmoment skulle införas i hans kurs – redan nästa vecka! Det är sådan feedback som ger extra
motivation i högskolepedagogens vardag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar