Känner du
dig lite låg? Tvivlar på din kompetens? Undrar varför någon skulle vilja
anställa dig? Då kan lösningen vara att skriva en portfölj – en genre som de
senaste åren har vunnit mark. Och som har dubbla syften.
Inom den
akademiska världen kan lärare använda portföljskrivandet för att redovisa sina
meriter, t.ex. inför en ansökan. Exempel på god undervisning presenteras och
motiveras, och knyts ihop med hjälp av ett mer teoretiskt och reflekterande
resonemang. På motsvarande sätt kan studenter samla sina alster i en portfölj,
gärna också med en personlig reflexion över den egna utvecklingen.
Det mest
uppenbara syftet är att visa vad man hittills har presterat, och övertyga en
tänkbar arbetsgivare om att man faktiskt har de förmågor som man påstår. Ett
annat syfte, som blir lite av en bonuseffekt, är att man genom att skriva en
portfölj själv blir medveten om sina förmågor. Och dessutom upptäcker hur de
ingår i en större helhet. För hur märkligt det än låter är det inte alltid vi
ser vad vi kan förrän vi sätter det på pränt.
Det är inte
ovanligt att studenter efter flera års studier blir fartblinda och tror att
alla andra runtomkring kan precis lika mycket. Inte medvetet förstås, utan mer
som ett resultat av att de kanske inte har funderat så mycket över hur mycket
de egentligen har lärt sig. Och då är det ju inte lätt att tala om för någon
annan vad man är bra på. Till exempel vid en anställningsintervju.
För läraren
kan det också vara nyttigt att stanna upp och tänka igenom varför man
undervisar som man gör. Varför har jag valt den här metoden? Varför fungerar
den i studentgruppen X men inte i Y? Vad hände med studenternas lärande när jag
gjorde si i stället för så? Genom att resonera med sig själv, diskutera med
kolleger och ta hjälp av pedagogisk litteratur kan man söka svar på frågorna.
Och genom att sätta ord på vad man sysslar med i klassrummet kan man bättre
förstå vad som utmärker god undervisning. För det räcker inte att vara en
skicklig lärare. Den skickliga läraren måste också veta varför hon är skicklig.
Annars är det svårt att vara riktigt professionell. God undervisning bygger på
medvetna och väl motiverade val. Inget hokus pokus alls. Däremot kan det tyckas
som magi att det behövs en portfölj för att den ska bli synlig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar