När man tar reda på varför det är såhär får man veta att det
finns flera orsaker. En av dem är att NO-salen är sunkig, med svarta bänkar,
gardiner på sned och unken lukt. En annan är att den NO som undervisas, framför
allt fysiken och kemin, har väldigt lite att göra med elevernas egen verklighet.
Den berör helt enkelt inte.
En förklaring som rapporten lyfter fram är att
NO-undervisningen är alltför bunden till läroboken, och att många lärare själva
kan för lite om ämnet. Vilket leder till att det som undervisas är en massa
(uråldriga och tråkiga) fakta som ska läras utantill. Utan att sättas in i ett
större sammanhang. De stora, intressanta frågorna lämnas därhän. För det är
svårt att vårda elevernas intresse, uppmuntra deras nyfikenhet och öppna dörren
till en ny värld, om man själv bara har en ytlig ämnesförståelse. I stället
hamnar fokus lätt på pendlar, fjädrar och elektronbindningar. Och hur kul är
det när man är fjorton? Om man inte kan koppla det till något större. Är det då
konstigt att man ger upp? Trots att man var intresserad från början.
Men det slumrande intresset kan väckas till liv igen. Vi ser
varje år horder av skolungdomar köa till universitetets kemi-, biologi-, fysik-
och lasershower i Lund. Och de jublar. Det finns de som ber om autografer och
som pratar om showen i åratal efter. För till och med fysik kan vara kul – tro
det eller ej. Men det förutsätter ämneskunniga lärare som kan knyta ihop
detaljerna med helheten. Och det är just där skon klämmer. Skickliga NO-lärare
är en bristvara. Samtidigt är de nyckeln till den naturvetenskapliga och
tekniska utvecklingen. Slutsatsen kan knappast bli mer entydig: vi måste ge
lärarna en gedigen utbildning – och belöna dem efter förtjänst. Annars kan vi
nog se i stjärnorna efter både naturvetare, tekniker och kul fysik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar