tisdag 1 juli 2014

Dags att ge ut din bok!


Sommaren är här och semestern har börjat. I år blir min ledighet extra lång, och en del av den ska jag ägna åt skrivande. Inte det vanliga, akademiska skrivandet, utan det mer fantasifulla, fria. Inte en referens så långt ögat når, inga mallar och inga redaktörer. Bara hittepå, just som jag själv vill ha det. För jag skriver för mitt eget nöjes skull – och för dem som vill läsa. Det är det skrivande som leder in i andra världar, som jag själv skapar och formar. Och jag är långt ifrån ensam. Inte mindre än var tredje lär visst ruva på ett bokmanus. Kanske är du rentav en av dem? Och kanske tiden nu är mogen att låta ditt manus få bli något mer? Det var precis vad jag bestämde mig för förra sommaren: mitt manus Alvas önskehund skulle bli en riktig bok!

I stället för att lägga tid och ork på att krusa de stora förlagen – det är ju bara ett par manus av tusen som antas där – så startade jag helt enkelt eget och gav ut boken själv. Förstås är det mycket att tänka på. Men om man verkligen vill, och har lite handlingskraft, då är det inte alls någon omöjlig uppgift.

Så varför inte damma av ditt manus, och lägga sista handen vid det? Kanske ta emot några goda råd från erfarna författare, till exempel Stephen King i Att skriva: en hantverkares memoarer, eller Kim M. Kimselius i Att skriva med glädje. Och när du känner dig nöjd och redo, då finns tips om själva utgivningen i Förverkliga din bokdröm, av Joanna Björkqvist och Kristina Svensson, och Lyckas med bokutgivning av Lars Rambe, Sölve Dahlgren och Ann Ljungberg. Bra stöd kan man också få genom föreningen Egenutgivarna. Där byter vi erfarenheter med varandra, och det finns alltid någon som har bra svar på praktiska frågor.

Nu finns alltså inga ursäkter längre, det är bara att sätta igång! För sommaren är som gjord för att prova något nytt. Vad det kan leda till vet man aldrig på förhand. Det enda vi vet är att det som man ångrar brukar vara det som aldrig blev av.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar