onsdag 30 augusti 2017

Hästen & Husse är här!

Häromdagen kom de efterlängtade paketen från Idus förlag, paketen med Hästen & Husse. En sådan härlig känsla att få se boken i tryck! Om du vill kan du provläsa här. Det är min sjunde bok, min fjärde barnbok, och min första bilderbok, med bilder av Anna Södergård. Och resultatet blev över förväntan! De färgstarka bilderna matchar Hästens och Husses personligheter väl. ”Detta är ingen försiktig bok”, var Annas kommentar när hon först fick mitt manus. Nej, verkligen inte. Försiktighet är inte alltid en dygd.


Oförsiktigheten lyfts också fram som något positivt i bokens allra första recension. BTJ:s lektör, Camilla Appelgren, påpekar att jag nu, efter mina tidigare böcker, verkligen tar ut svängarna. Hon skriver att man i boken "utmanas i sitt tänkande om normer och fördomar. Tillsammans med Anna Södergårds karakteristiska teckningar leker boken med han/hon/hen och tanken på att man får vara vem man vill." Lektören sammanfattar: "Hästen & husse passar bra till högläsning och diskussionsunderlag både i förskolan samt skolans yngre årskurser – får man vara som man vill eller måste man följa normen?" (BTJ-häfte 20, 2017)

Vilken fin recension! Bättre kunde det inte börja. Det är alltid roligt när det man skriver gillas. Såklart är det kul om böckerna säljs, men viktigast är förstås att de läses. För det är det som är det magiska med författandet, att ens tankar kan slå rot i någon annans huvud. Och vill det sig väl leder tankar till handling. Jag hoppas att Hästen och Husse kan sprida budskapet och bidra till att alla respekteras för den de är. Eller som Hästen uttrycker det: ”Man är som man är. Det är ju då man är som bäst!”


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar