måndag 22 juni 2015

Boktips: Hunden som skäms – Myt eller sanning?


Sommaren är här och för många av oss innebär det förhoppningsvis lite extra tid för läsande. För er som liksom jag tycker att hunden är människans bästa vän har jag ett självklart lästips: Hunden som skäms – Myt eller sanning? av etologen Per Jensen.

Boken ger en spännande inblick i hundens själsliv. Bland annat får vi svar på om hundar kan räkna, hur många ord de kan lära sig och om de kan känna skam när de har varit olydiga. Vi får veta hur hunden var avgörande när vi en gång blev jordbrukare och började bygga upp den mänskliga civilisationen, och hur vår långa historia tillsammans har gjort oss så samspelta.

Författaren slår också hål på myter, som att vargar och därmed också hundar, skulle ha en auktoritär stil som valpfostrare, vilket i sin tur skulle tala för en ”hård” ledarstil när vi tränar våra hundar. I stället förklarar han varför träning som bygger på samarbete och ömsesidigt förtroende blir så mycket mer framgångsrik.

Förutom att boken ger inblick i hundens inre liv visar den hur man kan ta reda på hur hundar tänker. Per Jensen utgår ifrån vardagliga upplevelser med de egna hundarna och knyter an sina personliga erfarenheter till internationell forskning. På så sätt lyckas han göra läsaren nyfiken både på hundars beteende och forskningen i ämnet. Som hundintresserad läste jag boken med stor behållning. Som ägare till en airedaleterrier log jag dessutom särskilt åt resonemanget om olika hundrasers egenskaper och att dessa är ett genomsnitt av de enskilda individernas: ”En enskild labrador kan ändå vara hopplöst svårarbetad och just din airedaleterrier kanske är Sveriges mest samarbetsvilliga hund”. (Min egen Rufus nickade förstås instämmande.)

Till alla som har, har haft eller önskar sig en hund vill jag rekommendera Hunden som skäms. Och till alla andra. Detta är en bok som inte bara förmedlar kunskap, den är också en varm vänskapsförklaring till ett kärt husdjur. Jag tror till och med att den – med förnuft och känsla – skulle kunna omvända en aldrig så inbiten hundmotståndare. Kort och gott visar boken exempel på populärvetenskap när den är som bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar