Knappt har man hunnit blinka förrän julen svischat förbi och det nya
året redan galopperat in i februari. Under tiden är det mycket som både har
avslutats och satts igång.
Bland de avslutade projekten finns ”Portföljprojektet” om studenters
och lärares kompetensportföljer. Under två år har vi tittat närmare på hur
portföljmetoden kan användas för att ge överblick över prestationer och meriter,
och hur arbetet med portföljen i sig kan leda till lärande och utveckling.
Snart kommer rapporten från tryckeriet och så klart ska den få ett eget inlägg
här i bloggen!
Ett annat (nästan) avslutat projekt är en forskningsartikel som (i
stort sett) har blivit antagen för publicering. Den fick uppmuntrande tillrop
från tidskriftens BÅDA granskare – bara en sådan sak! En del förslag på
förbättringar hade de förstås också och nu är en ny version (nästan) klar att
skickas in. (En annan artikel, hos en annan tidskrift, blev däremot refuserad efter
fem månaders betänketid. Redaktionen hade helt enkelt inte lyckats hitta
granskare som matchade artikelns exotiska tema om naturvetarstudenters
skrivande. Håhå jaja. Men det är bara på det igen: ny tidskrift, ny väntan.)
Årets första högskolepedagogiska introduktionskurs har både hunnit
börja och sluta, och det är härligt att se att våra yngre lärare och
doktorander är så pedagogiskt intresserade! Alla tjugotre deltagarna utvecklade
egna undervisningsmoment under kursens gång och diskuterade också sina erfarenheter
med varandra. Engagemanget var stort och det bådar gott för den akademiska
lärarkårens tillväxt!
Våren är ansökningarnas tid och i år är jag med och söker pengar för
forskningsprojekt om forskningskommunikation. Det känns som att allt fler börjar inse
poängen med att kommunicera forskning även utanför akademin. Så kanske blåser
vindarna åt vårt håll denna gång. Har vi tur kan det bli början på ett
spännande nationellt och internationellt samarbete!
En annan satsning som står för dörren är en lärarutbildning i biologi
och kemi i Lund. De senaste åren har vi målmedvetet byggt upp en didaktisk
kompetens vid fakulteten – en viktig förutsättning för att kunna utbilda
lärare. Nu ska vi ta steget och ansöka om examensrätt för ämneslärare. För
självklart vill vi vara med och bidra till ännu bättre lärande och undervisning
i framtidens skola! Ingen uppgift kan vara viktigare. Jag är glad att vara del
i denna process och ser fram emot att samordna arbetet med ansökan framöver.
Vid sidan av de akademiska bestyren händer det också kul saker. I
höstas berättade jag att jag skrivit förlagskontrakt för en ny barnbok. Jag har
den senaste tiden bollat idéer med min illustratör, Anna Södergård, om hur
bokens karaktärer ska se ut. De två huvudkaraktärerna har båda charmerande
personlighetsdrag och integritet, kan man säga. Så ni förstår hur noga det är
med den bildliga gestaltningen! Och med Anna känner jag mig inte bara överens,
utan också helt trygg med att resultatet blir alldeles, alldeles strålande.
Fortsättning följer!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar