tisdag 20 mars 2012

Dagens boktips: Retorik för naturvetare

Om jag hade varit en känd, färgstark och bekräftelsetörstande författare hade jag nog sagt såhär om min nya bok:

Det här är första gången någonsin som en naturvetare och en retoriker skriver en högskolepedagogisk bok. Den är helt unik, ni har aldrig sett något liknande. Det är bara vi som kan göra något sådant, ingen annan i hela världen har ens kommit i närheten av detta. Oj oj oj. Herregud.

Troligen hade jag också satt utropstecken efter varje mening. För säkerhets skull. Och kanske i skär panik lagt till ett ”att simma från stranden språk till stranden biologi i havet pedagogik”.

Men nu nöjer jag mig med att tipsa om Sara Santessons och min Retorik för naturvetare – skrivande som fördjupar lärandet. Och berätta att den kan användas både av den som vill utveckla sitt eget populärvetenskapliga skrivande och den som vill låta sina studenter skriva sig till en bättre ämnesförståelse. Jag lovar också att inte återanvända mina redan publicerade texter i andra sammanhang. Exempelvis i melodifestivalen.

För den intresserade finns mer att läsa om boken på Studentlitteraturs webbsida.


2 kommentarer:

  1. Härlig Ranelid-travestering!
    Måste läsa boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ingrid ;-) Du får gärna återkomma med respons när du har läst!

      Radera